2024-09-17

Pasaulinė pacientų saugos diena: dėmesys teisingam diagnozavimui ir paciento saugai

Asociatyvi nuotrauka

Šiemet pasaulis jau šeštą kartą mini Pasaulinę pacientų saugos dieną, kuria siekiama atkreipti dėmesį į tai, kaip svarbu mažinti sveikatos priežiūros keliamą žalą žmogaus sveikatai. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) iniciatyva ši diena pradėti minėti 2019 m.

Šių metų Pasaulinės pacientų saugos dienos tema yra skirta diagnozės gerinimui siekiant pacientų saugos, naudojant šūkį „Teisingai diagnozuok, saugiai diagnozuok!“. Šios dienos tikslas – atkreipti dėmesį į diagnostikos proceso svarbą pacientų saugumui. Klaidinga, uždelsta ar praleista diagnozė gali sukelti rimtų pasekmių – ligos pablogėjimą ar net mirtį. PSO kviečia visus – pacientus, sveikatos darbuotojus, politikos formuotojus – bendradarbiauti siekiant saugesnės diagnostikos. Kampanija ragina apšviesti pastatus oranžine spalva, kad būtų pabrėžtas šis svarbus tikslas.

„Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba kasdien dirba, kad būtų užtikrinta pacientų sauga: prižiūrime sveikatos specialistų ir sveikatos priežiūros įstaigų licencijas, vykdome medicinos prietaisų priežiūrą, nagrinėjame pacientų skundus ir pan. Visi šie aspektai labai svarbūs ir šių metų temai – diagnozės gerinimui ir paciento saugai“, – tarnybos direktorius T. Žentelis.

Šiemet koncentruojamas į šias pagrindines Pasaulinės pacientų saugos dienos žinutes:

  1. Teisingas ir savalaikis diagnozavimas yra pirmas žingsnis į prevencines intervencijas ir veiksmingą gydymą

Diagnostikos klaidos nulemia 16 proc. pacientams padarytos žalos, kurios galima išvengti, ir yra dažnos visose sveikatos priežiūros įstaigose. Diagnostikos klaidos tai – praleistos, neteisingos, pavėluotai nustatytos ar neteisingai praneštos diagnozės. Jos gali pabloginti paciento būklę ir kartais lemti užsitęsusią ar sunkią ligos eigą ar net mirtį, taip pat padidinti sveikatos priežiūros išlaidas.

  1. Norint sumažinti diagnozavimo klaidų, svarbiausia suprasti diagnostikos procesą.

Diagnostikos procesas apima daug etapų, įskaitant pirminę paciento apžiūrą, ligos istorijos surinkimą ir apžiūrą, diagnostinius tyrimus, jų rezultatų aptarimą ir perdavimą, bendradarbiavimą ir koordinavimą, galutinę diagnozę ir gydymo planą, tolesnę priežiūrą ir pakartotinį vertinimą. Klaidų gali pasitaikyti bet kuriame etape.

  1. Diagnostikos klaidoms šalinti galima rasti įvairių sprendimų

Politikos formuotojai ir sveikatos priežiūros įstaigų vadovai turėtų skatinti palankią darbo aplinką ir aprūpinti kokybiškomis diagnostikos priemonėmis; sveikatos priežiūros darbuotojai turėtų būti skatinami nuolat tobulinti savo įgūdžius ir kovoti su netyčiniu šališkumu priimant sprendimus; pacientams turėtų būti padedama aktyviai dalyvauti diagnostikos procese.

  1. Diagnozė yra komandinis darbas

Norint teisingai ir laiku nustatyti diagnozę, turi bendradarbiauti pacientai, šeimos nariai, slaugytojai, sveikatos priežiūros darbuotojai, sveikatos priežiūros įstaigų vadovai ir politikos formuotojai. Visos suinteresuotosios šalys turi dalyvauti formuojant diagnostikos procesą ir turėti teisę išreikšti bet kokias problemas.

Daugiau informacijos apie Pasaulinę pacientų saugos dieną rasite čia.